Van offline naar online content
Content is cruciaal voor het aantrekken van jouw potentiële klanten.
Tot voor kort kon je offline werken aan je onderneming. Ook offline kwam je prima aan je klanten. Via via was vaak de beste marketing die je kon krijgen. De zogeheten mond-op-mond reclame.
Tegenwoordig ontkom je er gewoonweg niet meer aan, om naast offline ook online te gaan ondernemen.
Kijk maar eens naar jezelf: hoe vaak en lang zit jij met je mobiele telefoon in je handen? En dan niet om te bellen?
Juist ja, best vaak of niet? Durf jij je schermtijd te bekijken of heb je deze bij voorbaat al uitgezet?
Even snel een mailtje versturen of lezen, gauw nog even de files checken net voordat je vertrekt, of voordat je dat gezellig uitziende restaurant met aantrekkelijk kaart binnengaat, neem je toch even een aantal reviews door. En ga zo nog maar even door.
Jij bent steeds meer online. Jouw klanten of beter gezegd jouw potentiële klanten zijn dit ook.
Zelfs als je jouw product of dienst (voornamelijk) offline aanbiedt, is het van belang dat jij ook online continu en consistent zichtbaar bent.
Dit kan op allerlei verschillende manieren. Denk daarbij aan:
- jouw eigen wervende website
- actief, vermakelijk én waardevol zijn op social media
- een e-mailmarketing systeem dat werkt, bijvoorbeeld voor je nieuwsbrieven
- online advertenties, want deze blijken effectiever dan in de (lokale) kranten
Content is de basis
Om jouw zichtbaarheid te vergroten via bovenstaande voorbeelden, heb je meer nodig dan alleen een paar technische handigheidjes.
De basis voor deze online marketing activiteiten is content.Krachtige, pakkende, vermakelijke en in het oog springende content.
Ongetwijfeld heb je al veelvuldig gehoord over dit inmiddels bijna ‘jeukwoord’. Maar werkelijk waar, content is dé uitgangspositie voor de zichtbaarheid van jouw onderneming.
Een korte toelichting op wat ik nu onder content versta.
Content betekent, naast ‘tevreden’, letterlijk ‘inhoud’.
Breder gezien, kunnen we stellen dat content de vorm en inhoud van informatie is, die via een medium worden aangeboden. Via de televisie, de krant, een tijdschrift, radio of via het internet wordt bepaalde informatie, worden bepaalde boodschappen, aangeboden.
Jouw boodschap dus ook.
En voor het overbrengen van jouw boodschap, heb je woorden nodig.
Goed uitgekozen, aansprekende en de juiste woorden.
Krachtige content bestaat uit ijzersterke, treffende teksten. Ook zeker uit mooie afbeeldingen, maar ook die hebben een onderschrift nodig, met woorden die tot de verbeelding spreken.
“Ze hebben het tegen mij!”
Met al deze teksten wil jij jouw ideale klant aanspreken. Deze klant wil jij bereiken en boeien en uiteindelijk aan je binden.
Het is daarom super belangrijk dat je weet welke taal jouw ideale klanten spreken. In die taal wil jij ze aanspreken, zodat ze open staan voor wat jij te bieden hebt.
Doe daarom ook goed en uitgebreid onderzoek naar jouw ideale klanten, jouw prospects. Welke taal spreken zij? Maar ook:
- waar worstelen zij mee?
- wat is hun pijn?
- hoe zien hun dromen eruit?
- waar verlangen zij naar?
Zorg dat je in de teksten op je site of op je social media continu die toon pakt. Spreek de taal van jouw ideale klanten, gebruik de woorden, die zij zelf ook gebruiken.
Virtueel vertrouwd
Kies jouw woorden goed en wees daarin consequent en consistent, op al je kanalen. Zo herkennen jouw ideale klanten zich in jouw boodschap, voelen zij zich aangesproken. En als ze zich aangesproken voelen, als zij het gevoel hebben, dat jij begrijpt wat hun pijn is, zullen zij sneller getriggerd worden, om meer van jouw dienst of product te weten willen komen.
Jouw doel is, dat jouw potentiële klanten, je leren kennen en herkennen. Dat zij jou gaan vertrouwen en onthouden, voor dàt ene moment, waarop zij je nodig hebben.
En misschien hebben ze jou of je product of dienst niet zelf nodig, maar iemand uit hun netwerk wel. Omdat je veelvuldig zichtbaar bent, ben je zoals dat heet ‘on top of mind’ van mensen en krijg je mogelijk leads.
Leads worden klanten en tadaa, je omzet zal stijgen!
En dat allemaal begint met goede content.
Goed geschreven, ijzersterke teksten, zijn dus cruciaal.
En met goed geschreven bedoel ik dus echt niet alleen dat het gebruik van d’s en t’s juist is of dat de komma op de juiste plaats staat.
Nee, bij een treffende tekst komt zoveel meer kijken, daar kom ik in latere blog zeker op terug.
“Wat je aandacht geeft, groeit”
Voor nu hoop ik dat je inziet dat het vergroten van jouw online zichtbaarheid hand-in-hand gaat met goede en aansprekende teksten, die aan meerdere criteria moeten voldoen.
Even een tekstje tussendoor schrijven voor je website, of een snelle ‘spontane’ post op je social media is gewoon geen optie.
Zoals de wijze meneer Aristoteles eeuwen geleden al aangaf: “alles wat je aandacht geeft, groeit”.
Dit geldt dus ook voor jouw zichtbaarheid. Een heel belangrijk onderdeel voor jouw onderneming: het aantrekken van jouw ideale klanten.
Geef het vergroten van jouw online zichtbaarheid de aandacht en tijd die het verdient.
Zeker wanneer je voor de lange termijn zichtbaarheid gaat. Want pas dan zal je bereiken dat klanten jou vinden. Zo voorkom jij het gejaagde gevoel, op zoek te moéten naar klanten. En dat is toch precies wat je wil?
Nu is het jouw beurt, vertel het mij: hoe zorg jij dat je online goed zichtbaar en vindbaar bent? Ik ben heel benieuwd!